wtorek, 5 lipca 2016

White Lies - Małe Kłamstwa, małe rozczarowanie/ Little Lies, little disappointment


Eliot Lee Hazel

| scroll down for the English version |
White Lies - trio z Londynu, do którego mam ogromny sentyment. Z muzyką panów z Wysp zetknęłam się jeszcze w gimnazjum i za sprawą ich brzmienia inspirowanego latami 80. zaznajomiłam się z kultowymi grupami, między innymi z Talk Talk, Echo & the Bunnymen, Joy Division, New Order i wieloma innymi. Doskonale pamiętam jak bardzo zależało mi na pójściu na koncert White Lies. Byłam jeszcze za młoda, by znaleźć możliwość dorobienia sobie paru groszy na bilet, dlatego odkładałam dosłownie każdą złotówkę, żeby móc ich zobaczyć. Może przez ten sentyment trudno zabrać mi krytyczny głos w sprawie ich twórczości. Ale pozwólcie, że spróbuję się przełamać.

Czy wydanie nowego albumu wiąże się z wprowadzeniem czegoś nowego do swojej muzyki? Niekoniecznie, ale oczekuje się, aby nowe piosenki nie były zwykłą kontynuacją poprzedniego krążka, a rozwinięciem, uzupełnieniem o coś więcej niż liczbę kolejnych podobnych dziesięciu czy dwunastu utworów. W przypadku White Lies każdy pojedynczy album jest specyficzny, charakteryzuje się inną stylistką niż jego poprzednik. Debiutancki To Lose My Life porównywano do grup takich jak Interpol, Editors, które z kolei kształtowały się pod wpływem między innymi wspomnianego Joy Division. Jeśli już trzeba znaleźć jakiś punkt odniesienia, posunąć się do szufladkowania, to zgodzę się, to prawda, pierwsza płyta McVeigha, Cave'a i Lawrence-Browna ma najwięcej wspólnego z przedstawicielami nurtu post-punk revival. Drugi zbiór kompozycji, Ritual, nazwałabym najbardziej eksperymentalnym albumem grupy. Znajdziemy na nim dłuższe, bardziej rozbudowane utwory jak Turn the Bells, Peace & Quiet czy Come Down. Do końca epoki Ritual White Lies byli kojarzeni ze smutnymi młodzieńcami w czarnych koszulach. Później przyszedł czas na więcej energii i optymizmu, czyli Big TV. Inspiracje brzmieniem lat 80. wciąż pozostały na pierwszym planie, jednak nikt nie mógł zarzucić panom z Londynu podążania szlakiem Interpolu czy Editors, a tym bardziej Joy Division. Z trzeciego krążka najbardziej rozpoznawalne są single There Goes Our Love Again oraz First Time Caller. Później nastąpiła długa przerwa, okres ciszy, w czasie którego nie było wiadomo co stało się z zespołem. Pojawiały się solowe kompozycje basisty i tekściarza Charlesa Cave'a, o których możecie przeczytać w jednym z postów na blogu, ale o czwartej płycie White Lies wiadomo było tylko tyle, że powstaje, a kiedy będzie i co na niej się znajdzie (pomijając fakt, że będą to nowe piosenki) nie wiedział nikt aż do pewnego momentu w połowie czerwca, kiedy zapowiedziany został nowy kawałek. Take It Out On Me zwiastujące album Friends opublikowali, zgodnie z obietnicą, w serwisach streamingowych. Jeden utwór to stanowczo za mało, aby ocenić nowy album, ale można pogdybać o tym, co usłyszmy w październiku. Pozwólcie, że spróbuję. 

Take It Out On Me zaczyna się od brzmienia syntezatorów, w które wchodzi perkusja i bas. Od pierwszych sekund słyszmy energię w stylu Big TV. Zwrotka i refren tylko to potwierdzają - są chwytliwe, łatwo je zapamiętać jak There Goes Our Love Again, Be Your Man, Mother Tongue czy First Time Caller. Od sukcesu Bigger Than Us White Lies wiedzą, że jednym ze sposobów na przebój jest wielokrotnie powtarzany refren. Ów patent został wykorzystany również w przypadku nowego singla. Co się tyczy wokalu McVeigha - zastrzeżeń mieć nie można, jest niezmiennie niski i rozpoznawalny. Skoro Take It Out On Me jest przebojowe i melodyjne, to w czym tkwi problem? W tym, że jako utwór promujący nowy album nie wywołuje takiego wrażenia jak single zapowiadające poprzednie płyty. Brzmi dynamicznie, szybko zapisuje się w pamięci, ale nie widać żadnych nowych inspiracji, żadnych nowych ścieżek, do czego White Lies już nas przyzwyczaili, przynajmniej mnie. Przywykłam do tego, że każdy ich krążek przypomina film, układa się w określoną historię o specyficznym charakterze, która w przyszłości nie zostanie więcej razy powielona. Take It Out On Me pozostawia niedosyt, wrażenie, że przynależy do Big TV, że jest jego kontynuacją, a nie zapowiedzią krążka Friends. Mam nadzieję, że się mylę i czwarta płyta White Lies zaowocuje nowymi historiami o niepowtarzalnym charakterze.

Eliot Lee Hazel

White Lies - London-based trio that I have a certain affection with. I stumbled upon their songs in lower secondary school and it was them who made me get familiar with the legendary bands, among which are Talk Talk, Echo & the Bunnymen, Joy Division and many others. I have a great recollection of my desire to go to their first concert in my hometown. I was too young then to get a possibility to earn some money, that's why I saved literally every penny to be able to buy the ticket. It may be the sentiment that hinders me from talking critically about their work. But let me try.

Should every single new album introduce something new to the band's music? Not really, but it is expected to be more than a usual extension of the previous album, to be its development, providing us with something more than just another similar ten or twelve new songs. Everyone who has ever listened to all the three White Lies albums should agree that each of them is specific and can be characterised as different from its predecessor. Their debut To Lose My Life is often compared to bands such as Editors, Interpol, which developed under the influence of Joy Division. If it is necessary to find some benchmark, to pigeonhole To Lose My Life, I'll agree that it is the closest of all the three albums to the mentioned above representatives of post-punk revival. The second colletion of songs Ritual can be described as the most experimental one, containing longer, elaborate compositions such as Turn the Bells, Peace & Quiet and Come Down. Till the end of Ritual age White Lies were usually associated with sad young men in black shirts. The next era - the era of Big TV - brought more energy and optimism. Although the sound of the 80's was still in the foreground, no one could accuse the trio of following the paths of Editors and Interpol and therefore it couldn't be compared to Joy Division either. Big TV is best known for the promotional singles There Goes Our Love Again and First Time Caller. And what came later was the period of silence during which nobody knew what was going on with the band. Charles Cave, White Lies bassist and songwriter, released a few solo songs (which I described here some time ago), but the case of the fourth album remained a secret. All what was known was that it was being recorded but nobody knew what would appear on it (apart from the certain fact that it would contain new songs). The comeback of White Lies finally happened in the middle of June. McVeigh, Cave and Lawrence-Brown revealed that the album Friends is going to be released in October and, to fulfill the desires of fans, they published a new song Take It Out On Me in streaming services. Of course one song is insuficient to rate the new album, but on the basis of it we can try to predict what it will sound like. 

Take It Out On Me starts with synths followed by drums and bass. From the first seconds we hear the energy of Big TV, and this similarity is proved by the opening stanza and the chorus. They are catchy and can be easily remembered like There Goes Our Love Again, Be Your Man, Mother Tongue and First Time Caller. It seems that after the huge popularity of Bigger Than Us White Lies discovered one of the recipes for success - repeating chorus multiple times. That method was used in Take it Out On Me too. As to McVeigh's vocal there's nothing to be dissatisfied with - it is low and can be identified only with White Lies. So if Take It Out On Me is catchy and melodic, is there anything wrong? As the promo single, it does not create the impression as the songs heralding the previous albums. It sounds dynamic, one can't get it out of their head, but neither new inspirations nor new paths can be heard. I can't call it disappointing, what I would like to emphasize is the fact that we got used to getting new stories (at least I got used to it) from White Lies. Each of their albums reminds us of a film plot, each of the stories is specific and won't appear on the next album. Take It Out On Me leaves me wanting more, it creates the impression of belonging to Big TV, the impression of being its sequel, it does not seem to herald the fourth album Friends. I wish I was wrong, I hope Friends will provide us with another unique stories. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz